Drastycznie kurczy się rynek detaliczny!

19 Aug

Tylko w pierwszym półroczu 2016 roku zamknięto ponad 4,2 tys. placówek. W kolejnych miesiącach może być jeszcze gorzej. Wzrasta natomiast liczba e-sklepów

“w ostatnich dwóch kwartałach najszybciej ubywało sklepów ogólnospożywczych, odzieżowych, obuwniczych, mięsnych i, co ciekawe, z alkoholem” mówi Tomasz Starzyk z Bisnode Polska

Tylko w pierwszych sześciu miesiącach 2016 roku Polacy wyrejestrowali 15,6 tys. sklepów, rejestrując 11,4 tys. Tym samym z polski rynek detaliczny skurczył się o 4,2 tys. sklepów. Wedle szacunków Bisnode na koniec czerwca 2016 roku na polskim rynku aktywnie działa 294,1 tys. sklepów.

Spadek liczby odnotowano w niemal wszystkich sektorach sprzedaży. Wyjątek stanowi sprzedaż sektor detalicznej sprzedaży mebli wraz oraz sprzętu oświetleniowego, także sprzętu IT i radiowo telewizyjnego. Ponad to w ostatnim półroczu przybyło nam sklepów ze sprzętem sportowym i sklepów rowerowych oraz zdecydowanie wzrosła liczba sklepów internetowych.

Najszybciej ubyło w ostatnich dwóch kwartałach sklepów ogólnospożywczych, odzieżowych, także obuwniczych, mięsnych i co ciekawe tych z alkoholem.

Najgorzej sklepy ogólnospożywcze

Najbardziej dynamicznie, w ostatnich dwóch kwartałach skurczył się rynek sklepów ogólnospożywczych. Tych od stycznia z polskiego rynku wyparowało blisko 1700. W ostatnich sześciu miesiącach Polacy zarejestrowali nieco ponad 2 tys. podmiotów, jednocześnie z rejestrów wykreślając 3,7 tys.  Bez dwóch zdań sektor ten najbardziej odczuwa coraz bardziej agresywną politykę dyskontów i sklepów wielkopowierzchniowych, których z każdym rokiem przybywa na osiedlach i blokowiskach. Fakt ten również przekłada się na spadającą liczbę sklepów mięsnych (spadek o 156), punktów sprzedaży owoców i warzyw (spadek o 70), rybnych (spadek o 26), piekarni i cukierni (spadek o 27).

Swoje kłopoty ma detaliczny handel odzieży i obuwiem. Podobnie jak w przypadku sprzedaży art. spożywczych również tutaj zauważalne są spadki niezależnych sklepów. Sklepów odzieżowych tylko w pierwszych miesiącach ubyło 390, z obuwiem 181. Winy za stan faktyczny upatruje się przede wszystkim w dynamicznym rozwoju galerii handlowych, w których koncentruje się handel odzieżą i obuwiem. W tych działają także największe sieci handlowe, które zachęcają klientów znacznymi obniżkami cen i sezonowymi promocjami.  Nie bez znaczenia jest również fakt dynamicznego rozwoju handlu odzieżą i obuwiem w Internecie. Polski rynek sprzedaży internetowej należy do najszybciej i najbardziej dynamicznie rozwijający się w Europie.

Warto podkreślić, że pierwszy raz od dłuższego czasu także ubyło sklepów z alkoholem. Rynek ten w pierwszych sześciu miesiącach skurczył się o blisko 130 punktów. Wedle szacunków ich liczebność na koniec czerwca wynosi blisko 5,6 tys.

Nie u wszystkich maleje

Wzrost liczby sklepów zanotowano w sektorze detalicznej sprzedaży mebli i sprzętu oświetleniowego. Tych w pierwszych sześciu miesiącach przybyło na rynku 21. Sklepów ze sprzętem IT, RTV-AGD o blisko 40. Zarówno w pierwszym jak i drugim przypadku wyznacznikiem sukcesu jest specjalizacja, wyszukany i wysmakowany design produktów, które znajdują się poza sprzedażą dużych sieci handlowych. To nowy trend, który mocno akcentuje się na rynku. Wysoka jakość produktów. W ostatnim czasie przybyło również sklepów sportowych i tych specjalizujących się w sprzedaży rowerów. Tylko w ostatnim półroczu Polacy zarejestrowali sklepów sportowych 155, jednocześnie wykreślając 124. Mocno tłumaczy to wzrost zainteresowania zdrowym trybem życia i rowerową modą.

Mali przenoszą się do Internetu

Warto podkreślić, że najbardziej dynamicznie wzrósł handel poprzez Internet. W II kwartałach 2016 roku Polacy zarejestrowali ponad 4300 sklepów internetowych. Wykreślili nieco mniej niż 3,1. Tym samym rynek w ostatnim półroczu wzrósł 1200 nowych sklepów.

“Z całą pewnością część z nich to ci, którzy zrezygnowali z handlu w placówkach tradycyjnych. Nie wytrzymując konkurencji z osiedlowym dyskontem swojej drugiej szansy szukają w sprzedaży Internetowej.” komentuje Tomasz Starzyk

ZOBACZ DANE O SKLEPACH DETALICZNYCH

Na podstawie danych Bisnode ukazał się tekst w dzienniku Rzeczpospolita pod tytułem “Rzeź małych sklepów”

rzeczpospolita_2016_08_18_rzez_malych_sklepow__png_bn_p_k_50_1.png