Artykuły Smart Data Marketing oparty na danych

5 wskazówek, które pomogą przewidzieć następny zakup Twojego klienta

23 cze 2017

Czy chcesz wiedzieć, co Twoi klienci mogą kupić jutro? Za pomocą danych i analiz smart data możliwe jest wyszczególnienie osób, które są skłonne w szybkim czasie kupić nowy samochód, wziąć pożyczkę gotówkową lub też tych którzy za chwile staną się rodzicami. Krótko mówiąc – możesz rozpoznać potrzeby i nawyki konsumentów na podstawie ich zachowań i analizy danych. Co zrobisz z taką wiedzą zależy już tylko od Ciebie.

 

Kiedyś, dużo łatwiej było przewidzieć, czym kierują się określone grupy klientów, jak będą się zachowywać i jakich zakupów mogą dokonać. Ludzie zostawali rodzicami będąc w zbliżonym wieku i żyli zazwyczaj długo w jednym miejscu i kraju. Dzisiaj to już przeszłość. Dzisiaj świat i sytuacja jednostek jest dużo bardziej dynaiczna i determinują ją życiowe wybory, otoczenie oraz wiele innych czynników - dzisiaj 25-latek pod względem nawyków zakupowych może mieć dużo więcej wspólnego z osobą 50-letnią niż z własnym rówieśnikiem.

Identyfikacja i dostosowywanie komunikaty do coraz bardziej wymagających konsumentów i grup już teraz jest bardzo ważna, a wkrótce stanie się kluczem do sukcesu firm niezależnie od branży. Firma, która wykorzystuje dane i opiera się na wysokiej jakości analizach baz danych dostępnych z różnych źródeł, niewątpliwie może poznać swoich klientów lepiej. Przy wykorzystaniu tej wiedzy, uzyskanie znaczącej przewagi konkurencyjnej wobec firm, które nie stosują takich rozwiązań nie jest trudne do osiągnięcia.

- Jeżeli analiza została przeprowadzona poprawnie, na podstawie rzetelnych danych, to można dzięki niej uzyskać odpowiedzi na wiele pytań dotyczących tego, jak ludzie funkcjonują jako jednostki, co stanowi dla nich wartość i na jakim etapie życia są. To z kolei daje ważną informację na temat ich potrzeb konsumpcyjnych, mówi Sara von Schoultz, starszy analityk Bisnode.

shutterstock_593599985.jpg
"Jeżeli analiza została przeprowadzona poprawnie, przy wykorzystaniu rzetelnych danych z pewnych źródeł, to można dzięki niej uzyskać odpowiedzi na wiele pytań dotyczących tego, jak ludzie funkcjonują jako jednostki, co stanowi dla nich wartość i na jakim etapie życia obecnie się znajdują."

Sara von Schoultz, starszy analityk Bisnode

Co to jest Analiza predykcyjna?

Co to jest Analiza predykcyjna?

Analiza predykcyjna to korzystanie z danych, algorytmów statystycznych i technologii w celu określenia prawdopodobieństwa przyszłych wyników na podstawie danych historycznych.

Celem jest rozpoznanie i określenie prawdopodobieństwa tego co stanie się w przyszłości, na podstawie danych historycznych oraz analiz w czasie rzeczywistym.

Oto pięć wskazówek, które pomogą Ci zdefiniować co może być następnym zakupem Twojego klienta:

Siła nabywcza klienta

Wysokość dochodu, nie zawsze może być równa sile nabywczej danego klienta. Klient zarabiająca 30 000 złotych, który niedawno kupił dom prawdopodobnie w tym momencie dysponuje mniejszą ilością odłożonych środków finansowych aniżeli ten którego historia mówi, że mieszka w tym samym miejscu przez ostatnie 10 lat. Z analizy i zestawienia danych możesz dowiedzieć się czy siła nabywcza całego gospodarstwa domowego Twojego konsumenta jest wysoka czy niska i co na to wpływa.

Osobowość klienta

W oparciu o duże ilości danych z rozmaitych źródeł możliwe jest zdefiniowanie i dzielenie klientów na różne typy osobowości co może wybitnie pomóc w segmentacyjnym podejściu do komunikacji i sprzedaży. Dla przykładu profil o charakterystyce "Podróżnik", będzie zamożną osoba w wieku 60+ lat, która raczej poleci w tym roku dwa razy na zagrniczne wakacje aniżeli będzie zainteresowana programami oszczednościowymi mającymi zabezpieczyć przyszłość jego rodziny czy potomków. Każdy będzie miał różne preferencje i wartości, które wpływają zarówno na to, co jest skłonny zakupić, jak i na to w jaki sposób należy się z nim komunikować. Chodzi o poznanie klienta na poziomie indywidualnym, aby być w stanie dostosować swoją ofertę do jego rzeczywistych potrzeb.

Obecny etap w życiu klienta

Na jakim etapie życia jest obecnie Twój klient? Dzisiaj 55-letni mężczyzna może być zarówno dziadkiem jak i ojcem  małych dzieci. Etap życia klienta określa ramy i profiluje zainteresowanie klienta. Determinuje też sposób dotarcia i zwrócenia uwagi na Twoją komunikaję przez tego konkretnego konsumenta.

Kolejny zakup klienta

Dzięki zestawieniu dużej ilości danych z historycznymi wzorcami konsumpcji, możesz dowiedzieć się co tak naprawdę każdy klient będzie skłonny kupić w najbliższym czasie. Możesz dowiedzieć się np, że "Twój klient z około 70 procentowym prawdopodobieństwem może przenieść się w ciągu roku w inne miejsce -  będzie więc w związku z tym zaintereowany zarówno kredytami hipotecznymi jak i ubezpieczeniem nowego domu". Daje to realną okazję na pomoc mu i realizacje Twoich celów jednocześnie.

Cykle konsumpcyjne

Ludzkie życie podzielone jest na cykle konsumpcyjne. W różnych okresach i momentach życia jedni konsumują więcej a inni mniej. Analizując osobowość klienta, wraz z obecnym etapem życia i siłą nabywczą można dokonać prognozy dotyczącej cyklu konsumpcyjnego danego klienta w jakim obecnie się znajduje lub znajdzie się za chwilę. Taka analiza może zapewnić cenną wskazówkę dla Twojej firmy przez wiele lat i pomóc w identyfikowaniu klientów, którzy będą szczególnie wartościowi w przyszłości.