Podziel się z innymi
Udostępnij nasze treści na swoich profilach
Mimo wszystko potencjał przedsiębiorczości jest znaczący, choć z pewnych powodów nie jest realizowany. Panie, na ogół lepiej są wykształcone niż mężczyźni, dostrzegają szanse na rozpoczęcie działalności. Więcej czytają.
Statystycznie polska businesswomen to kobieta mieszkająca w województwie opolskim bądź śląskim. Prowadząca małą firmę, zatrudniająca do dziewięciu pracowników. Działająca w szeroko pojętej branży usługowej. Właścicielka zakładu fryzjerskiego, salonu piękności. Także biura rachunkowego, kancelarii prawnej, punktu ubezpieczeniowego, zakładu opieki zdrowotnej czy niewielkiego przedsiębiorstwa produkcji i naprawy odzieży, czy też wyrobów tekstylnych.
Dopełnieniem obrazu aktywności biznesowej Polek jest fakt, że w 30,2 proc. są członkiniami zarządu, prezeskami w przypadku 23,4 proc. Analogicznie, w tych samych firmach mężczyźni są obecni 69,8 proc. jako członkowie zarządu i 76,6 proc. jako pełniący funkcję prezesa. To prowadzi do wniosku, że na koniec 2020 roku zaledwie 26,4 proc. kobiet w Polsce sprawowało kluczowe funkcje w firmie. W porównaniu do 2018 roku to niespełna 2 proc. wzrost. Wzrost ten jest zbyt powolny abyśmy mogli mówić o przełomie, a tym bardziej o dynamicznie narastającym trendzie. Ogółem analizie poddano blisko 550 tys. firm w Polsce.
Nie lepiej jest w spółkach notowanych na warszawskiej Giełdzie Papierów Wartościowych, gdzie na koniec 2019 roku wskaźnik udziału kobiet w zarządach wszystkich firm osiągnął poziom 12,7 proc. W ostatnich dziesięciu latach udział kobiet w spółkach giełdowych wzrósł zaledwie o 1,6 proc. Z punktu widzenia zajmowanych przez kobiety stanowisk w zarządach spółek giełdowych wskaźnik kobiet na stanowisku prezesa sięgnął poziomu 7,2 proc., wiceprezesa 14,7 proc. i członka zarządu 17,9 proc. Przypomnijmy. Parlament Europejski wielokrotnie wzywał same spółki, jak i Komisję Europejską do wprowadzenia parytetu odnoszącego się do równouprawnienia ze względu na płeć. Celem osiągnięcia wymagalnego 40 proc. udziału kobiet w zarządach i to już do końca 2020 roku! Jak przytoczone dane pokazują, tego celu nie udało się osiągnąć. Najbliżej tego są zgodnie z przewidywaniami kraje skandynawskie. Na przeciwległym biegunie znajdują się kraje bałkańskie i południa i środka Europy.
Równie interesująco przedstawia się analiza biznesowej aktywności kobiet w oparciu o prawo własności firm. Badaniu poddano i wyodrębniono tylko te spółki, w których 100 proc. udziału przypadał kobiecie lub też mężczyźnie jako osobie fizycznej. Pominięto firmy należące do osób prawnych, bądź też z niemożliwym do ustalenia prawem własności. Największą aktywnością biznesową w ujęciu proc. wykazały się mieszkanki województwa opolskiego, gdzie w 34,5 proc. zarządzały i były właścicielkami firmy. W porównaniu do analogicznego okresu roku ubiegłego stanowi to wzrost o 3,5 proc. Badanie przeprowadzono na łącznej próbie 1,5 tys. firm z województwa opolskiego. Kolejną pozycje zajmują mieszkanki województwa śląskiego z odsetkiem własności na poziomie 32,2 proc. Pierwszą trójkę, z odsetkiem na poziomie 31,7 proc. zamykają Łodzianki. Najmniej aktywne w zestawieniu okazały się mieszkanki Podkarpacia, do których należy zaledwie 25,7 proc. firm. To blisko 10 proc. mniej firm niż tych należących i zarządzanych przez kobiety z Opolszczyzny.
Z czego blisko 30 proc. stanowią firmy zatrudniające do 9 pracowników, 11,5 proc. firmy zatrudniające od 10 do 49 pracowników i 16,6 proc. to podmioty średnie z zatrudnieniem od 50 do 250 pracowników.
Aktywność biznesowa kobiet mierzona 100 proc. prawem własności firmy
WOJEWÓDZTWO |
2018 ROK |
2019 ROK |
2020 ROK |
OPOLSKIE |
30,57% |
30,95% |
34,53% |
ŚLĄSKIE |
31,99% |
33,82% |
32,21% |
ŁÓDZKIE |
31,53% |
32,65% |
31,71% |
POMORSKIE |
30,24% |
31,64% |
31,51% |
ZACHODNIOPOMORSKIE |
31,94% |
35,35% |
30,69% |
WARMIŃSKO-MAZURSKIE |
31,41% |
32,38% |
30,29% |
PODLASKIE |
28,57% |
29,64% |
30,03% |
MAZOWIECKIE |
29,10% |
29,93% |
30,02% |
KUJAWSKO-POMORSKIE |
31,35% |
31,53% |
29,68% |
DOLNOŚLĄSKIE |
30,34% |
32,03% |
29,40% |
WIELKOPOLSKIE |
29,37% |
31,02% |
29,27% |
ŚWIĘTOKRZYSKIE |
27,35% |
29,79% |
28,65% |
LUBUSKIE |
29,39% |
32,85% |
28,55% |
LUBELSKIE |
29,58% |
27,80% |
28,35% |
MAŁOPOLSKIE |
28,01% |
30,36% |
27,35% |
PODKARPACKIE |
25,80% |
26,49% |
25,78% |
Źródło: Bisnode Polska
Kobiety zdominowały usługi. Spośród ponad 10 tys. firm z branży indywidualnej działalności usługowej blisko 75 proc. należy właśnie do kobiet. To przede wszystkim zakłady fryzjerskie i kosmetyczne. Kobiety zarządzają solariami, salonami odchudzającymi, masażu mającemu na celu poprawę samopoczucia i terapii leczniczych. Prowadzą działalność klubów i obiektów służących poprawie kondycji fizycznej, a także lecznice weterynaryjne. Polki swoja przyszłość wiążą z działalnością związaną z doradztwem finansowym i ubezpieczeniem, opieki zdrowotnej, obsługi biur, a także działalnością prawniczą, rachunkowo – księgową i doradztwem podatkowym. Ponad to realizują się na polu produkcji odzieży i wszelkich innych wyrobów tekstylnych. Jednocześnie kobiet nie widać w branżach zdominowanych przez mężczyzn. Swojej przyszłości nie wiążą z branżami przemysłu ciężkiego. Wydobycia i przetwarzania koksu i produktów rafinacji ropy naftowej, działalności wspomagającej górnictwo i gazu ziemnego.
Aktywność biznesowa Polek w podziale na branże
OPIS DZIAŁALNOSCI |
ROK 2018 |
ROK 2019 |
ROK 2020 |
INDYWIDUALNA DZIAŁALNOŚĆ USŁUGOWA |
80,87% |
80,12% |
74,10% |
UBEZPIECZENIA |
55,45% |
42,31% |
68,75% |
PRODUKCJA ODZIEŻY |
71,83% |
72,91% |
67,91% |
OPIEKA ZDROWOTNA |
67,79% |
67,17% |
66,09% |
PRODUKCJA WYROBÓW TEKSTYLNYCH |
70,65% |
68,64% |
61,97% |
PRAWO, KSIĘGOWOŚĆ, PODATKI |
60,29% |
57,16% |
56,74% |
DZIAŁALNOŚĆ WETERYNARYJNA |
56,87% |
49,86% |
55,91% |
ADMINISTRACJA BIUROWA |
53,43% |
51,18% |
52,60% |
HANDEL DETALICZNY |
52,54% |
52,36% |
51,01% |
ZAKWATEROWANIE |
53,19% |
52,16% |
49,43% |
USŁUGI FINANSOWE |
47,75% |
47,15% |
46,51% |
EDUKACJA |
46,43% |
44,75% |
46,21% |
GOSPODARKA TERENAMI ZIELONYMI |
45,68% |
45,18% |
45,68% |
NAUKA I TECHNIKA |
49,38% |
51,62% |
44,79% |
PRODUKCJA SKÓR I WYROBÓW ZE SKÓR |
50,54% |
47,41% |
42,50% |
TURYSTYKA |
47,42% |
45,47% |
42,21% |
PRODUKCJA ARTYKUŁÓW SPOŻYWCZYCH |
42,13% |
42,71% |
40,79% |
POLIGRAFIA |
36,15% |
40,33% |
40,65% |
REKLAMA |
52,72% |
54,01% |
39,04% |
USŁUGI ZWIĄZANE Z WYŻYWIENIEM |
39,27% |
39,82% |
37,31% |
Źródło: Bisnode Polska
O badaniu:
Bisnode Polska poddał analizie dane celem identyfikacji obszarów aktywności biznesowej Polek. Celem analizy była odpowiedź na pytanie, o aktywność biznesową kobiet względem zajmowanego stanowiska, działalności w branży, wielkości firmy i geolokalizacji. Analizie poddano dane z blisko 550 tys. firm. Przywołane dane obejmują okres trzech ostatnich lat: 2020 / 2019 / 2018.
Tomasz Starzyk, Bisnode Polska.