Artykuły Raporty

Pomimo spadku spożycia pieczywa branża piekarnicza jest w dobrej kondycji.

Kondycja branży piekarniczej

Bisnode jako wywiadownia gospodarcza przeprowadziła badania na próbie blisko 300 piekarni, kod PKD 10.71.

Przeprowadzone na początku października br. badanie potwierdza dobrą kondycję piekarni. 58 proc. z blisko 300 zbadanych przez Bisnode Polska piekarni jest w bardzo dobrej kondycji finansowej, do tego trzeba dodać kolejne 20,6 proc. piekarnie w kondycji dobrej. Tym samym 12,6 proc. jest w kondycji raczej słabej i 8,3 proc. w bardzo złej.

Kondycja finansowa piekarni na wykresie

Źródło: Bisnode Polska

 

Spożycie chleba spada ale piekarnie mają się dobrze

To efekt przemodelowania działania. Zmiany strategii. Dzisiaj piekarnie w dużej części stawiają na jakość, korzystając z tradycyjnych receptur opartych m.in. na naturalnym zakwasie. Coraz chętniej w procesie produkcji wykorzystują ziarna i zboża znane i wykorzystywane lata wstecz. Doskonałym przykładem jest tutaj orkisz, który po wielu latach zapomnienia wrócił do łask. Poza tym eksperymentują ze składnikami warzywnymi, owocami, ziołami i przyprawami, a także mąkami nie zbożowymi.

Polskie piekarnie, tak jak każda inna branża stawiają na innowacje. Otwiera się na nowe trendy. Pieczywo i wyroby cukiernicze organiczne, bezglutenowe, z ograniczoną zawartością cukru, bez sztucznych dodatków. Wszystko to aby być bliżej klienta, sprostać jego coraz to bardziej wyrafinowanym oczekiwaniom. Trafić do klientów świadomych, czytających etykiety, którzy chcą znać nie tylko skład pieczywa, ale i źródło dotyczące pochodzenia poszczególnych składników.

Wpływ na dobre wyniki branży miał także rosnący eksport pieczywa i wyrobów ciastkarskich. Według Eurostatu, w 2017 roku sprzedaż za granica produktów piekarniczych sięgnęła blisko 580 tys. ton, czyli była wyższa o 13,1 proc. niż rok wcześniej. Głównie mrożonego pieczywa, którego sprzedaż w Europie rośnie od wielu lat i to niemal we wszystkich krajach.

Wyzwania branży

W tym miejscu należy podkreślić fakt tego, że największym wyzwaniem, przed którym stoją dzisiaj piekarnie to rosnące koszty pracy oraz surowców. Szczególnie tych naturalnych. Głównie mąki, która w skali roku, w hurcie zdrożała o blisko 5 proc. Podobnie jak w latach ubiegłych, także i w tym roku utrzymuje się spadający trend spożycia w gospodarstwach domowych pieczywa świeżego.

Mimo spadającego trendu, Polacy na tle Europy nadal jedzą bardzo dużo pieczywa. Wedle szacunków Stowarzyszenia Producentów Pieczywa, Polska plasuje się na 6. pozycji pod względem wielkości konsumpcji pieczywa w Europie i odpowiada za 7 proc. wolumenu zjadanego na starym kontynencie pieczywa.

Nad Wisłą pieczywo je się przez cały dzień, nie tylko na śniadanie i kolacją, często także i do obiadu. Według danych przytaczanych przez Stowarzyszenie Producentów Pieczywa, 66 proc. Polaków kupuje pieczywo w sklepach piekarniach i ten odsetek utrzymuje się na stabilnym poziomie w ostatnich latach. Rośnie natomiast odsetek klientów kupujących pieczywo w sklepach dyskontowych. W roku 2016 było to prawie 60 proc.

Jesteś zainteresowany rozwiązaniami Bisnode?

You must be logged in to submit the form.

Jednocześnie akceptuję informację o przetwarzaniu moich danych osobowych przez Bisnode Polska Sp. z o.o.znajdującą się TUTAJ.

Wyrażam zgodę na używanie, zgodnie z art. 172 ustawy Prawo telekomunikacyjne z dnia 16 lipca 2004 r. (t. j. Dz.U. z 2017 r. poz. 1907 z późn. zm.), telekomunikacyjnych urządzeń końcowych (np. telefon, e-mail) oraz automatycznych systemów wywołujących (np. automatycznie rozsyłające się wiadomości sms, e-mail) przez Bisnode Polska Sp. z o.o., w celu prowadzenia marketingu bezpośredniego dotyczącego produktów i usług Bisnode Polska Sp. z o.o.

Jednocześnie oświadczam, iż mam świadomość, że podanie przeze mnie danych osobowych, a także wyrażenie powyższej zgody jest dobrowolne oraz że zgoda może zostać przeze mnie cofnięta w dowolnym momencie. Cofnięcie zgody nie wpływa na zgodność z prawem używania telekomunikacyjnych urządzeń końcowych oraz automatycznych systemów wywołujących dokonywanych przed cofnięciem zgody.

Wyrażam zgodę na otrzymywanie informacji handlowej (tj. m. in. oferty marketingowej i newslettera), wysyłanej za pomocą środków komunikacji elektronicznej, w szczególności poczty elektronicznej, przez Bisnode Polska Sp. z o.o., zgodnie z ustawą o świadczeniu usług drogą elektroniczną z dnia 18 lipca 2002 r. (t. j. Dz.U. z 2017 r. poz. 1219  z późn. zm.). 

Jednocześnie oświadczam, iż mam świadomość, że podanie przeze mnie danych osobowych, a także wyrażenie powyższej zgody jest dobrowolne oraz, że zgoda może zostać przeze mnie cofnięta w dowolnym momencie. Cofnięcie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przesyłania informacji handlowej przed cofnięciem zgody.