Artykuły Compliance

Business to Customer - B2C: na czym polega, jakie ma cele

12 lip 2019

B2C (Busines to Customer).

B2C definiuje się jako wszelką relację między przedsiębiorcą a klientem indywidualnym. Oprócz działań mających na celu pozyskanie nowych klientów, jej głównym i najważniejszym celem jest tworzenie odpowiednio ukierunkowanej relacji z klientami obecnymi. Co jak wiadomo, w ogromnym stopniu ogranicza koszty własne przedsiębiorstwa. W tym celu pozyskuje się i przetwarza dane konsumenckie.

Niezwykle trudno jest wskazać branżę, w której dane konsumenckie są szczególnie istotne. Można jednak pokusić się o wyodrębnienie kilku sektorów gospodarki. Biorąc pod uwagę obecnie zachodzącą digitalizację społeczeństwa, handlu i rynku, w pierwszej kolejności należy wyróżnić szeroko rozumianą sprzedaż w Internecie. Odnosi się to do sprzedaży wszelkich dóbr konsumenckich. Od odzieży i butów poprzez sprzęt elektroniczny, RTV i AGD a kończąc na usługach finansowych. Ale to tylko przykłady, bowiem informacje o preferencjach konsumentów wraz z ich danymi wykorzystywane są niemal we wszystkich gałęziach gospodarki.

Głównym celem gromadzenia i przetwarzania danych B2C jest przede wszystkim:

  • Pozyskanie nowego klienta
  • Utrzymanie z nim długotrwałych relacji
  • Zagwarantowanie klientowi przyjaznego otoczenia biznesowego

Podstawą realizacji wyżej wymienionych celów jest baza danych o klientach. Począwszy od danych kontaktowych a kończąc na informacjach o ich samych, w tym także wieku, preferencjach zakupowych, hobby, formie spędzania czasu. Uwzględniając także, a może nawet przede wszystkim identyfikację urządzeń elektronicznych, z których klient korzysta będąc czy kupując w sieci.

W przeciwieństwie do B2B (Business to Business) dla sektora B2C charakterystyczny jest również krótki cykl sprzedaży. W związku z tym sprzedawca ma niewiele czasu na zainteresowanie klienta usługą lub produktem. Stąd też niezwykle ważne jest precyzyjne dotarcie do grupy docelowej. Wiąże się to z tym, że dzisiaj konsument szybko podejmuje decyzję o zakupie. Najczęściej kierując się emocjami. Pozytywnie reagują na atrakcyjną grafikę i przekaz podprogowy wzbudzający zaufanie do sprzedawcy jak i jakości oferowanego produktu.

Bez dwóch zdań. Poza pozyskaniem nowych klientów jednym z głównych celów B2C jest systematyczne, stałe i długotrwałe  tworzenie stałych relacji z obecnymi klientami. W tym celu niezwykle pomocne jest wsparcie sprzedaży. Przede wszystkim programy lojalnościowe, które nie tylko służą w utrzymywaniu stałych relacji nawet z dotychczasowym klientem, ale służą do tworzenia przewagi konkurencyjnej i zwiększeniu sprzedaży. W tym samym celu służą kierowane do klientów konkursy czy loterie.

 

Dowiedz się konkretnie jak prowadzić efektywne działania marketingowe B2C wykorzystując zasoby Big Data:

Rozwiązania B2C

Zapisz sie do newslettera Bisnode!

Otrzymuj na bieżąco nasze opracowania, raporty i analizy.

Zapisz się!