Artykuły Smart Data Raporty

Rozwój ecommerce szansą na przetrwanie polskiego handlu

25 sty 2021

W 2020 roku liczba sklepów internetowych na polskim rynku wzrosła o blisko 8 tys. Wedle szacunków w Polsce działa blisko 44,5 tys. sklepów internetowych, co w porównaniu do 2019 roku wzrosła o 21,5 proc.

Wielomiesięczne zamknięcie sklepów tradycyjnych przełożyło się na ogrom zainteresowania handlu w sieci. Lawinowo rośnie nie tylko liczba nowych sklepów internetowych, także wydatków Polaków w sieci. Według ostrożnych prognoz Polacy w sklepach internetowych w ostatnim roku wydali blisko 100 mld złotych. Wzrost zainteresowania handlem w sieci zachęcił firmy do inwestowania w ecommerce. Tylko w ostatnim roku liczba sklepów internetowych zwiększyła się o 8 tys. Dzisiaj na polskim rynku działa ich już blisko 44,5 tys.

Nie zmienia to faktu, że pandemia dotknęła także ecommerce. W całym 2020 roku Polacy zawiesili działalność blisko 5,6 działalności sklepów internetowych. Z czego 1,2 tys. powróciło na rynek, 320 – upadło i trwale zostało wykreślonych, a 4,1 tys. nadal pozostaje zawieszonych.

image8bqk3.png

Źródło: Bisnode A Dun & Bradstreet Company

 

W przypadku wielu obecnie działających sklepów internetowych jest wiele do poprawy. Choćby w zakresie ulepszanie procesów zakupowych, samej technologii, obsługi klienta, płatności, skrócenia czasu dostawy czy samej logistyki. Wszystko to po to, aby być jak najbliżej klienta. Zatrzymać wszystkich tych, którzy w ostatnim roku przekonali się do handlu i zakupów w Internecie. I to właśnie decyduje o być albo nie być sklepu internetowego.

Polski rynek sprzedaży internetowej staje się coraz to bardziej nasycony. Szczególnie w kontekście tak nagłego i gwałtownego wzrostu liczby nowo powstałych sklepów internetowych, z jakim mieliśmy do czynienia w 2020 roku. Rośnie konkurencja i to w każdym segmencie sprzedaży. To pociąga za sobą konieczność inwestycji i wzrost nakładów na promocję.

Co Kupują Polacy w sieci?

Wiedza i badania Bisnode A Dun and Bradstreet Company pokazują, że najpopularniejszymi produktami kupowanymi w sieci przez polskiego internautę jest obuwie i odzież wraz ze wszystkimi jej dodatkami. Równie chętnie kupujemy perfumy i kosmetyki. Rzadziej książki, płyty, bilety. Tylko to pokazuje, że Polacy już od dawna są przekonani co do zakupów produktów, które niosą za sobą pewnego rodzaju ograniczenia, takich jak np. brak możliwości przymiarki przed podjęciem decyzji zakupowej.

Sprzyja temu darmowy zwrot towaru, wygoda, zdecydowanie niższa cena w porównaniu do sklepu tradycyjnego i szybki zwrot gotówki na konto. Dodatkowo Polacy cenią sobie możliwość zakupów 24/7, brak konieczności fizycznego kontaktu co w czasie pandemii jest szczególną zaletą, nieograniczony czas wyboru i szeroki wachlarz produktowy. Już nie odstrasza brak fizycznego kontaktu z towarem.

Nie ma co ukrywać, w przypadku wielu sklepów internetowych jest wiele do poprawy. Choćby w zakresie ulepszanie procesów zakupowych, samej technologii, obsługi klienta, płatności, skrócenia czasu dostawy czy samej logistyki. Wszystko to po to, aby być jak najbliżej klienta. Zatrzymać wszystkich tych, którzy w ostatnim roku przekonali się do handlu i zakupów w Internecie. I to właśnie decyduje o być albo nie być sklepu internetowego.

Jedno pozostaje niezmienne. Cena, na którą wypływa także koszt dostawy.

Polski e-commerce będzie w 2021 roku dalej dynamicznie się rozwijał. Tym bardziej, że w nowy rok weszliśmy wraz z całą gamą silnych ograniczeń w handlu i na głucho zamkniętymi sklepami. Całe branże z tygodnia na tydzień straciły możliwość działania w sposób tradycyjny. Nie jest tajemnicą, że dla wielu z nich jedynym ratunkiem jest handel w sieci. Tym bardziej, że dzisiaj niezwykle trudno jest wyrokować, co przyniesie jutro. A to właśnie e-commerce pozostaje jedynym pewnym źródłem przychodów, szansą na stabilność i ciągłość handlu.


Zapoznaj się z naszym sklepem internetowym oferującym dokładne i wiarygodne raporty o firmach z Polski i za granicy za niewielką cenę. Oprzyj swoje decyzje na danych!

Sprawdź

Zapisz sie do newslettera Bisnode!

Otrzymuj na bieżąco nasze opracowania, raporty i analizy.

Zapisz się!

Dowiedz się więcej o naszej współpracy z D&B

Zobacz na czym polega unikalna wartość Bisnode na polskim i międzynarodowym rynku
Dowiedz się więcej