Negatywna historia płatnicza twojego klienta, wcale nie musi oznaczać, że jest on zły lub nierzetelny.

„Odpowiednia ilość danych może pomóc określić sposób działania firmy, wcale nie związany z jej złymi zamiarami, a wynikający z innych czynników np. księgowość zewnętrzna lub długa „drabinką” decyzyjności w korporacji” – mówi Emilio Villegas, dyrektor ds. analizy kredytowej i ryzyka w Bisnode. Dodając, że „taki problem może dotyczyć nawet 15 proc. dużych firm”.

Dla przykładu w Szwecji, rejestr mniejszych lub większych dłużników sięga niemal 600 tys. osób prywatnych. Wiele firm unika współpracy z potencjalnymi klientami widniejącymi w rejestrze dłużników - ale według Villegas’a jest to często niepotrzebne.

„Ogólnie rzecz biorąc, firmy często odmawiają klientom, którym mogą faktycznie udzielić kredytu. To, na co powinieneś spojrzeć, to rodzaj zapisu a nie sam fakt zapisu. Dłużnika z rejestru oceń pod kątem wiekowania i wielkości kwoty. Przecież stara i niewielka kwota za brak biletu w komunikacji miejskiej nie zawsze oznacza oszusta” – mówi.

Branże

Istnieją branże, które każdego dnia współpracują z podmiotami permanentnie występującymi na listach dłużników. W tym przodują przede wszystkim telekomunikacja i pożyczkodawcy małych i szybkich pożyczek. „Firmy telekomunikacyjne i „szybkich pożyczek” niemal do perfekcji opanowały szacowanie ryzyka kredytowego współpracując z dłużnikami z rejestrów. W tym celu opracowano modele przewidujące zachowanie klienta i modele scoringowe, pomocne w identyfikacji najlepszych klientów w grupie” – mówi Villegas.

Bisnode dysponuje wieloma narzędziami pozwalającymi monitorować dłużników i przewidywać ich zachowanie w przyszłości, dodatkowo Bisnode ma ogromne doświadczenie w budowaniu modeli scoringowych.

„Pozwala to na budowę ogólnego obrazu i wgląd w takie szczegóły jak brak płatności, wielkość dochodu, wydatki, stan cywilny i wiek. Z tego można wyciągnąć wniosek, czy klient jest dla nas opłacalny” - mówi Villegas, dodając: „Jeśli weźmiemy przykład z branży telekomunikacyjnej, to możemy dojść do mało popularnego wniosku, że wpis w rejestrze odnoszący się do niewielkiego długu mógłby i pewnie powinien zostać potraktowany jako mało znaczący i nie traktowany zero-jedynkowo. Jeżeli jednak stanie się inaczej to może skutkować utratą klienta w kontekście wielu lat.”

„Zwiększ przychody dzięki większej liczbie klientów”

W systemach Bisnode można również zautomatyzować decyzje kredytowe, wstępnie ustalając, jakie kryteria obowiązują przy przyjmowaniu lub odrzucaniu klienta. „Obecnie na rynku nie ma lepszego narzędzia usprawniającego codzienny biznes. Dzisiaj klienci nie chcą długo czekać na decyzję o przydzieleniu bądź nie przydzieleniu kredytu. Oczekują sprawności przy jednoczesnym skróconym czasie oczekiwania. Wymaga to od sprawdzającego lub kredytodawcy wiarygodnych i obiektywnych modeli i niewielkim marginesem błędu. Pozwala to zaoszczędzić czas firmie, przy jednoczesnym  zwiększeniu liczby klientów i przychodów.”

Pamiętajmy:

Rozwiązania Bisnode opierają się na wiarygodnych danych, dokładnych analizach oraz niestandardowych rozwiązaniach. Pozwala to zoptymalizować zarządzanie ryzykiem kredytowym

Monitoruj i analizuj nowych i obecnych klientów pod kątem bieżącego ryzyka współpracy.

Zautomatyzuj proces decyzji kredytowej i stale aktualizuj swoją bazę danych. Zmniejsz koszty administracyjne, zwiększając rentowność, przychód, zysk i liczbę klientów.

Zapobiegaj oszustwom i oszustom. Wykrywaj firmy o podwyższonym ryzyku współpracy poprzez rozpoznawanie wzorców i analizę zachowania ryzykownego. W ten sposób unikniesz strat finansowych.

 

Zapisz sie do newslettera Bisnode!

Otrzymuj na bieżąco nasze opracowania, raporty i analizy.

Zapisz się!

Dowiedz się więcej o naszej współpracy z D&B

Zobacz na czym polega unikalna wartość Bisnode na polskim i międzynarodowym rynku
Dowiedz się więcej