Artykuły Smart Data Raporty

Kondycja branży mleczarskiej

05 paź 2020

W jakiej kondycji są firmy branży mleczarskiej w Polsce w dobie pandemii?

Z dużym prawdopodobieństwem, graniczącym z pewnością można zaryzykować tezę, że polska branża mleczarska przez pandemię COVID-19 przechodzi bezobjawowo. Nie może być mowy o masowych bankructwach, mniejszych czy większych upadłościach. Branża na dobre wróciła do normalności, zwłaszcza w kontekście eksportu. Choć trzeba przyznać, że to właśnie rynek i popyt wewnętrzny utrzymał polskich producentów na powierzchni.

Kondycja firm w branży

Wbrew obawom pandemia COVID-19 w Polsce nie zatrzymała produkcji, nie zamknęła zakładów, nie wysłała pracowników w sposób masowy na przymusową kwarantanną i nie zerwała łańcuchów dostaw. Z wyjątkami mleczarnie, przez cały okres „kłopotów” nie zaprzestały skupu mleka, co pozwoliło na utrzymanie ciągłość produkcji. W pierwszych siedmiu miesięcy 2020 roku do punktów skupu trafiło 7,2 mln litrów mleka, co w porównaniu do analogicznego okresu roku ubiegłego stanowi wzrost o 2,6 proc. Rosnący skup mleka w sposób znaczący przekłada się na średni wzrost produkcji art. mleczarskich. Tylko w pierwszym półroczu mleka spożywczego wyprodukowano o 6 proc. więcej niż w tym samym okresie roku ubiegłego.

Rynek mleczarski w Europie

Tyle szczęścia nie miał przemysł mleczarski z większości krajów Unii Europejskich. Szczególnie tych dotkniętych w sposób szczególny pandemią. Swoją produkcję w dużej części wstrzymały mleczarnie we Włoszech, Hiszpanii, Francji czy Wielkiej Brytanii. Pandemia korona wirusem w początkowym okresie obnażyła słabość międzynarodowych łańcuchów dostaw i produkcji. Tylko w Europie Zachodniej, znacząco wyższa liczba zakażeń i zachorowań wśród pracowników firm transportowych i zakładów produkcyjnych i przetwórczych wystarczyła do niemal całkowitego wygaszenia zagranicznej wymiany handlowej. Powrót do normalności okazuje się bolesny i długotrwały. Nowe przepisy i restrykcje nakładane na europejskich producentów żywność nie ułatwiają zadania eksporterom. Szczególnie tym z Polski, małym i mocno rozdrobnionym.

Zmiany zachowań rynkowych

Pandemia COVID – 19 w sposób znaczący zmieniła polski rynek. Zaostrzyła konkurencję, zmusiła polskich producentów do licznych innowacyjności produktowych i co najważniejsze zmieniła preferencje żywieniowe Polaków.

Wydaje się, że Polacy zmienili sposób robienia zakupów. Unikają fizycznego kontaktu i sklepów tradycyjnych. Część handlu wchłonął ecommerce, szczególnie tego odpowiedzialnego za odzież, RTV czy AGD. W przypadku żywności możemy mówić o sytuacji kiedy zakupy są robione rzadziej. Nie częściej niż raz, dwa razy w tygodniu. A nie codziennie, tak jak to miało miejsce w okresie przed pandemia. To zasadnicza zmiana, która wpływa na wartość koszyka. Zakupy są bardziej przemyślane, zaplanowane, konkretne i systemowe. Kupujemy rzeczy, których naprawdę potrzebujemy, a rzadziej te, które wpadły nam w oko lub na które mamy ochotę. Jest to o tyle łatwiejsze, że niemal całkowicie Polacy zrezygnowali z zakupów rodzinnych.

Wracając do produktów mlecznych, Polacy w ostatnim czasie zaczęli w coraz większym stopniu dbać o zdrowie, a co za tym idzie „czytać etykiety” produktów spożywczych. Oczekują jasnego i prostego przekazu. Naturalnego składu, zawierającego wyłącznie składników mlecznych, bez dodatków chemicznych, o obniżonej zawartości cukru. Przeciętny polski konsument coraz częściej oczekuje mlecznego produktu naturalnego, zdrowego,  który będzie mógł podać dzieciom. W produktach szuka naturalnych dodatków w postaci owoców i warzyw. W tym kontekście nie możemy zapomnieć o stale rosnącej w Polsce grupie wegan i wegetarian. Rosnąca ilość produktów opartych nie na mleku a zbożach, pozwala na zbudowanie znaczącej przewagi konkurencyjnej.

Ten rok bardzo różni się od poprzednich. Epidemia i związane z nią liczne obostrzenia w sposób znaczący wpłynęły na zachowanie konsumentów wraz z ich postrzeganiem zagadnienia zdrowia i bezpieczeństwa własnego i najbliższych.

Zapisz sie do newslettera Bisnode!

Otrzymuj na bieżąco nasze opracowania, raporty i analizy.

Zapisz się!

Dowiedz się więcej o naszej współpracy z D&B

Zobacz na czym polega unikalna wartość Bisnode na polskim i międzynarodowym rynku
Dowiedz się więcej