Artykuły Smart Data Raporty

Producenci żywności w czasie COVID-19

09 paź 2020

Producenci żywności w czasie COVID-19

W tym roku światowa gospodarka, za sprawą COVID-19 została poddana ciężkiej próbie. Dotyczy to także branży producentów żywności. Można zaryzykować stwierdzenie, że kryzys związany z pandemią był swoistego rodzaju sprawdzianem nie tylko dla producentów, przetwórców i dostawców, ale dla całego systemu zapewniającego bieżącą ciągłość żywności dostaw dla polskiego społeczeństwa. Dzisiaj już wiemy, że firmy spożywcze zdały ten trudny egzamin. Poza drobnymi wyjątkami żywności na półkach nie zabrakło.

 

Stało się tak, ponieważ polski przemysł spożywczy opiera się na krajowych półproduktach, dostarczanych przez polskich producentów. W efekcie czego pandemia COVID-19 w bezpośredni sposób nie wypłynęła na zerwanie międzynarodowych łańcuchów dostaw surowca dla polskich producentów. Firmy spożywcze za sprawą gospodarczego zastoju nie przerywały produkcji, tak jak to miało miejsce w większości krajów na świecie.

 

Rocznie w Polsce produkuje się żywność o wartości ponad 250 mld złotych. Tylko na przestrzeni ostatniej dekady stanowi to wzrost o blisko 60 proc. W tym czasie polski przemysł produkcji żywności urósł w siłę, głównie za sprawą wewnętrznego spożycia i dynamicznie rosnącego eksportu. Wedle szacunków, nawet połowa żywności produkowanej w Polsce jest eksportowana za granicę. Polska żywność trafia przede wszystkim na rynek unijny. W 2019 roku jej wywóz do krajów Unii Europejskiej wygenerował 25,6 mld euro, co stanowiło nieco ponad 80 proc. przychodów uzyskanych z eksportu towarów rolno-spożywczych. Głównym partnerem handlowym Polski są Niemcy, Wielka Brytania, Niderlandy, Włochy i Francja. Polska od lat jest w Europie czołowym producentem mięsa, zbóż, owoców i warzyw.

 

Wpływ COVID-19 na polską branżę spożywczą

W czasie gospodarczego zamknięcia wielu producentom sen z oczu spędzało zamknięcie hoteli i restauracji. Ważnego odbiorcy produktów polskiej branży rolno-spożywczej. Ponadto w ostatnich kilku miesiącach wahaniom w ogromnym stopniu uległa wartość sprzedaży wewnętrznej. W marcu sprzedaż detaliczna gwałtownie wzrosła. Głównie pod wpływem gromadzenia zapasów przez konsumentów, paniki i niepewności co do dnia jutrzejszego. W kwietniu popyt zauważalnie osłabł, by w kolejnych miesiącach powrócić do względnej i przewidywalnej normy. Taka sinusoida i wahadło nastrojów społecznych stanowi wyzwanie dla producentów i dostawców żywności. Podobną sytuację mogliśmy obserwować w innych krajach Unii Europejskiej.

Pomimo wielu wyzwań stojących przed polskim sektorem rolno-spożywczym, ale też i przed samymi konsumentami ostatnie miesiące, można uznać za relatywnie spokojnie. Biorąc pod uwagę obecną sytuację i skalę problemów, z którymi przyszło nam się mierzyć. Stopniowe otwarcie branży HoReCa w istotny sposób przyczyniło się do zwiększenia produkcji i sprzedaży artykułów rolno-spożywczych. Nie bez znaczenia jest również fakt, że zamknięciu w domach Polacy na żywności nie oszczędzali. Szczególnie tej zdrowej i wysokiej jakości.

 

Wiele zależy od drugiej fali

Widać, że polscy producenci, przetwórcy i dystrybutorzy przez kryzys spowodowany pandemią COVID-19 przeszli suchą nogą. Bezobjawowo. Prognozowanie przyszłości w chwili obecnej jest niezwykle trudne. Wiele zależy od wystąpienia, ewentualnie drugie fali pandemii, na której utrzymujące się wysokie prawdopodobieństwo wskazują rosnące w całej Europie, a także na świecie wskaźniki kolejnych zakażeń. Mimo wszystko, mało prawdopodobnym wydaje się scenariusz ponownego zamknięcia gospodarczego. Przynajmniej w takiej skali i intensywności, z jaką mieliśmy do czynienia na przełomie marca i kwietnia. Jednocześnie, co do jednego możemy być pewni. W obliczu utrzymującej się niepewności na rynkach światowych dłuższej perspektywy obecności COVID-19 w codziennym życiu, a także kruchości łańcuchów dostaw, firmy z sektora rolno-spożywczego w nadchodzącym czasie będą zmuszone przebudować swój dotychczasowym model działania i strategię.

 

METODOLOGIA

Zestawienie największych producentów żywności w Polsce powstało przy współpracy wywiadowni gospodarczej Bisnode Polska oraz redakcji magazynu „Rynek Spożywczy”.  Celem przyświecającym twórcom zestawienia było wyłonienie nie tylko największych potentatów na rynku rolno-spożywczym, lecz również tych najbardziej rentownych podmiotów. Proces przebiegał w kilku etapach. W pierwszej fazie po kodach branżowych PKD wyodrębniono przedsiębiorstwa działające w szeroko pojętej branży produkcji żywności. Następnie na wyodrębnione podmioty zostały nałożone ostatnio dostępne dane finansowe za 2019 i 2018 rok. Przedsiębiorstwa uszeregowano według wielkości i dynamiki sprzedaży. To w konsekwencji pozwoliło na wyłonienie największych i najbardziej dynamicznie zwiększających swoją sprzedaż firm.

 

Zapisz sie do newslettera Bisnode!

Otrzymuj na bieżąco nasze opracowania, raporty i analizy.

Zapisz się!

Dowiedz się więcej o naszej współpracy z D&B

Zobacz na czym polega unikalna wartość Bisnode na polskim i międzynarodowym rynku
Dowiedz się więcej