Artykuły Smart Data Raporty

Rośnie liczba wyłudzeń - uważaj!

14 lis 2019

Wedle przewidywań, liczba wyłudzeń będzie rosła.

Oszustwa wobec firm stają się coraz bardziej powszechne, jednocześnie coraz trudniej wykrywalne.

Jak nie paść ofiarą oszustwa?

„Jest kilka znaków ostrzegawczych, na które należy uważać” - mówi Tomas Nylander, starszy analityk w Bisnode.

Trzy ważne kwestie, o których przedsiębiorcy powinni pamiętać - jeśli nie chcą paść ofiarą oszustów, którzy opóźniają płatności lub nie płacą w ogóle.

 

  1. Dokładnie badaj nowych klientów,
  2. badaj i analizuj ocenę kredytową firm z twojego portfela,
  3. uważnie obserwuj zachowania swoich klientów.

 

Prawda jest taka, że „nie uda ci się uniknąć wszystkich oszustw, ale poprzez swoje działanie możesz znacznie zmniejszyć ich ryzyko.

Poprzez pozyskanie właściwych informacji we właściwym czasie zapewni ochronę przed utratą, lub niepożądanym wydatkiem” – mówi Nylander.

Praca z klientami

Tomas Nylander w Bisnode, od ponad siedmiu lat pracuje jako specjalista od programów i narzędzi zapobiegającym fraudom w gospodarce. Zarówno w wymianie handlowej między firmami i osobami prywatnymi.

W swojej bieżącej pracy spotkał się z wieloma wyrafinowanymi oszustwami. Ściśle rekomenduje współprace z Bisnode, gdzie użytkownicy mają zagwarantowany szybki dostęp do wszystkich niezbędnych danych w czasie rzeczywistym.

Pozwalającym na szybką ocenę, analizę oceny kredytowej i stały monitoring klientów. Bisnode ściśle monitoruje zachowanie nierzetelnych firm. Zna i ujawnia wszelkie ich sztuczki. „Twardo stąpamy po ziemi. Jeśli nasi klienci mają do czynienia z oszustami, kontaktujemy się z nimi i współpracujemy z nimi.

Czy zmienili swoje zachowanie? Czy mają nowe sposoby pracy? W ramach naszej usługi możemy zidentyfikować wzorce ostrzegawcze i szybko wysłać nowe symptomy, na które należy zwrócić uwagę. ” – dodaje Nylander.

Fasada wiarygodności

Z typowym oszustwem kredytowym mamy do czynienia kiedy firma bierze towar od swojego partnera handlowego z odroczonym terminem płatności i za ten towar nie płaci lub w sposób znaczący mocno wydłuża termin płatności. Według Nylander, bardzo często się zdarza, że oszuści przejmują małą lub średniej wielkości firmę z dobrą historia płatniczą i oceną kredytową.

Tym samym „stwarzają doskonałą fasadę. W takim przypadku bardzo trudno rozpoznać symptomy oszustwa. Bowiem, na pierwszy rzut oka taka firma wygląda poważnie i profesjonalnie.

Oszustwo niemal idealne”. Jednak i nawet taka skomplikowana operacja nie daje gwarancji oszustwa.  Nylander twierdzi, że „to co powinno zwrócić nasza uwagę to częste i gwałtowne zmiany w bardzo krótkim czasie.

Całkowita wymiana członków zarządu, od prezesa po szefów poszczególnych działów. Naszą uwagę powinna zwrócić również osoba młodego prezesa, z krótkim stażem, który pojawia się zawsze w firmach, które szybko bankrutują. Jest powiązany z ogromną liczbą spółek. Taka sytuacja powinna być sygnałem ostrzegawczym.”

„Łatwo jest ulec pokusie”

Nylander dodaje, że „…oszuści działają nie tylko w określony sposób, ale także mają swoje ulubione branże. Skupiają się na produktach szybko zbywalnych. Przede wszystkim telefonach, ubraniach roboczych, sprzęcie budowlanym.”

Na spotkaniach biznesowych „…sprawiają wrażenie mocno zainteresowanych i przychylnych. Chcą kupować duże ilości i nalegają na zawarcie umowy w ekspresowym tempie, najlepiej jeszcze tego samego popołudnia. Łatwo jest ulec pokusie i myśleniu „dobry klient, z szansą na duże pieniądze”.

Ważne jest, aby mieć odwagę zadawać trudne pytania i patrzeć na sytuację finansową. Jeśli jest to zupełnie nowy klient, masz pełne prawo być trochę twardym w negocjacjach i podejrzliwym ”.

Dlaczego rośnie liczba oszustw?

Z każdym rokiem rośnie liczba popełnianych przestępstw gospodarczych. Jest to jednak wierzchołek góry lodowej, bowiem wiele z tych przestępstw nigdy nie zostaje zgłoszonych. Z tym zgadza się Nylander, jednocześnie wskazując na moment kluczowy.

Zwraca uwagę na rok 2010, kiedy w Szwecji względem spółek akcyjnych został zniesiony obowiązek pracy z audytorem. „Bardzo trudno jest podać skalę zjawiska, ale uważam, że liczba oszustw w sposób znaczący wzrosła w ostatnich pięciu latach.

Niektóre firmy podają fikcyjne, roczne sprawozdania finansowe, które nie mają nic wspólnego z rzeczywistością. Wcześniej, przed 2010 rokiem, gdy audytor miał wgląd w dane i mógł dokonywać przeglądu, takie oszustwa były nieznaczniej trudniejsze”.

3 kroki zabezpieczające firmę przed oszustwem

  1. Ściśle monitoruj nowych klientów

Dzisiaj oszuści są tak sprytni, że musisz być o krok przed nimi. Jeśli masz najmniejsze wątpliwości, warto zbadać choćby w podstawowym zakresie klienta. Czy adres jest poprawny? Czy ma stronę internetową?

  1. Przeprowadź szczegółową ocenę kredytową

Uważnie przestudiuj informacje kredytowe, zwracając szczególną uwagę na to, czy firma ostatnio przeszła jakieś poważne zmiany. Jaki jest skład zarządu, właścicieli? Czy były jakieś wcześniejsze bankructwa?

  1. Śledź starych klientów

Liczby pokazują, że 80 procent wszystkich strat kredytowych pochodzi od istniejących klientów, dlatego ważne jest również monitorowanie ich zachowania. Bisnode ma do tego kilka narzędzi.

Zapisz sie do newslettera Bisnode!

Otrzymuj na bieżąco nasze opracowania, raporty i analizy.

Zapisz się!

Dowiedz się więcej o naszej współpracy z D&B

Zobacz na czym polega unikalna wartość Bisnode na polskim i międzynarodowym rynku
Dowiedz się więcej