Artykuły Smart Data Raporty

Czekolada odporna na pandemię COVID-19

21 lut 2021

Rynek czekolady od lat notuje stabilny wzrost. Nawet w czasie światowego kryzysu spowodowanego COVID-19. Wszystko wskazuje na to, że w bieżącym roku sytuacja nie ulegnie pogorszeniu. Przeciwnie, można spodziewać się dynamicznego rozwoju. Szczególnie w kontekście innowacyjnego podejścia do nowych trendów i oczekiwań konsumentów. Mijający rok to także przełom, jeżeli chodzi o sprzedaż słodyczy w Internecie i rozwój kanału e-commerce.

Czekolada odporna na pandemię COVID-19

W 2020 roku według GUS produkcja czekolady i wyrobów czekoladowych wyniosła 427 tys. ton. W porównaniu do analogicznego okresu roku ubiegłego stanowi to wzrost o 0,4 proc. Twarde dane liczbowe pokazują, że czekolada i jej wyroby są odporne na pandemię i światowy kryzys gospodarczy. Stanowią dowód stabilnego wzrostu i doskonały prognostyk dla dalszego rozwoju rynku. W efekcie pokazują doskonałą kondycję branży, mimo wprowadzonych ograniczeń w handlu detalicznym związanych z pandemią. Co ciekawe, zamknięci w domach Polacy postawili na jakość produktów. Przede wszystkim w segmencie produktów wykorzystywanych do wypieków domowych. To efekt rosnącej świadomości konsumenckiej Polaków. Decyzje zakupowe podejmowane są bardziej świadomie, co wynika z rzadszych, ale bardziej obfitych zakupów, podczas których wybieramy produkty marek, którym ufamy. Jednocześnie w ostatnich dwunastu miesiącach spadła sprzedaż niewielkich słodkich przekąsek, batonów czy wafelków. Co z jednej strony ściśle wiąże się z większą ilością wolnego czasu i powrotem do domowej sztuki wypieków z drugiej strony odejściem od produktów kupowanych pod wpływem chwili, spożywanych w ruchu.

Pandemia spowodowała, że duża część Polaków, zdecydowała się przez Internet kupować nie tylko ubrania, kosmetyki, elektronikę czy książki, ale także żywność. W tym także słodycze.  Producenci i sprzedawcy, chcąc zwiększyć dostępność swoich produktów w obliczu pandemii i wykorzystać nowy trend w zwyczajach zakupowych konsumentów, otworzyli się na sprzedaż w sieci.

Zmiana zwyczajów żywieniowych Polaków

Paradoksalnie pandemia COVID-19 pozytywnie wpłynęła na zmianę zwyczajów żywieniowych Polaków. Do czego przyznaje się już niemal połowa społeczeństwa. Drastycznie ograniczyliśmy spożycie produktów odzwierzęcych. To prowadzi do wniosku, że w kolejnych latach produkty roślinne będą w permanentnej fazie wzrostu. Jak pokazuje raport Roślinniejemy, już blisko milion dorosłych Polaków deklaruje wegetariańską i wegańską dietę, a 4 na 10 osób przyznaje się do systematycznego ograniczenia mięsa. Ponadto niemal 12 proc. Polaków nie pije mleka i nie je produktów mlecznych, a niemal tyle samo nie je jaj i produktów jajecznych. Trend ten został zauważony przez samych producentów i sprzedawców. W ostatnich latach na półkach sklepowych coraz odważniej prezentowane są roślinne alternatywy dla produktów mlecznych. Lodów, śmietanki do kawy, napojów, jogurtów, serów czy samego mleka. Bazujące na ryżu, ziarnach zbóż, soi, kokosie czy migdałach.  Wprowadzenie wegańskich produktów na masową skalę pokazało, że nawet w branży silnie wiązanej z cukrem i mlekiem, produkcje można w dużej mierze oprzeć o surowce pochodzenia wyłącznie roślinnego.

Rosnąca rola ekologii

Wraz za tym, Polacy oczekują również ekologicznych opakowań. Zgodnie z badaniami, już dzisiaj niemal co czwarty z nas podejmując decyzję zakupową bierze pod uwagę aspekt ekologiczny opakowania, a blisko 60 proc. z nas deklaruje wprost, że unika opakowań nieprzyjaznych środowisku naturalnemu. Co prowadzi nas to wniosku, że 2021 roku produkt powinien być także odpowiednio zapakowany. W naturalne i ekologiczne tworzywo, łatwo degradowane.

Wzrostowy trend i odporność branży na negatywne skutki pandemii COVID-19, prowadzą nas do wniosku, że rok bieżący dla sektora produkcji czekolady i jej wyrobów będzie okresem stabilizacji finansowej. Branża jednak stoi przed wyzwaniem sprostania rosnącej świadomości konsumenckiej. Co odnosi się zarówno do zmiany zwyczajów żywieniowych Polaków jak i również postawy ekologicznej. Niezależnie od rozwoju sytuacji, gwarancją sukcesu w 2021 roku będzie oferowanie konsumentom produktów najwyższej jakości.

Przyszły rok dla branży będzie z pewnością będzie pełen wyzwań. Szczególnie w kontekście nowych rynków zbytu. Dlatego też, już dzisiaj warto zadbać o nowych i sprawdzonych partnerów biznesowych. Zarówno w Polsce jak i za granicą, co ostatnim roku poprzez odwołanie większości targów branżowych było szczególnie utrudnione.

Nowe rynki zbytu podstawą sukcesu

Na rynku jest wiele narzędzi pozwalających na budową własnych i dopasowanych do indywidulanych potrzeb baz marketingowych i sprzedażowych. Jednym z nich D&B Hoovers – platforma online bazująca na największej w świecie bazie danych przedsiębiorstw zawierających ponad 400 mln firm z całego świata. To tutaj znajdują się nie tylko potencjalni odbiorcy produktów, ale także firmy z którymi warto nawiązać nowe relacje. Producenci nowych ekologicznych opakowań, czy dystrybutorzy na rynkach nowych rynkach zagranicznych.

D&B Hoovers to jedyne w swoim rodzaju precyzyjne narzędzie, które pozwala na znalezienie nowych klientów i dotarcie z ofertą bezpośrednio do interesujących partnerów niezależnie od kraju ich pochodzenia. To oznacza, że narzędzie zwiększa efektywność działu sprzedaży w pozyskiwaniu nowych kontraktów. Pozwala ono również ocenić potencjał branży w każdym z krajów i dokonać wstępnej selekcji podmiotów pod względem ryzyka współpracy. Jest także sposobem na efektywne wyszukanie firm do przejęć i akwizycji.

Pozwala na wyszukanie potencjalnych partnerów według określonych kryteriów. Sama platforma daje dostęp do danych teleadresowych przedsiębiorstw oraz danych o wielkości zatrudnienia, sprzedaży, zysku, powiązań kapitałowych i osobowych osób zarządzających podmiotem, a także jego działalności importowej i eksportowej. Umożliwia również wgląd do globalnych drzew korporacyjnych i śledzenie powiązań osobowych.

Więcej informacji: https://www.bisnode.pl/produkty/dun-bradstreet/db-hoovers/

 

Tomasz Starzyk

Bisnode A Dun & Bradstreet Company

 

Bisnode - firma z grupy Dun & Bradstreet specjalizuje się w dostarczaniu optymalnych odpowiedzi na wyzwania biznesowe firm.

Bisnode od stycznia 2021 jest częścią rodziny Dun & Bradstreet. Po 17 latach strategicznego partnerstwa kontynuujemy pracę jako zespół Dun & Bradstreet, aby jeszcze lepiej pomagać naszej wspólnej bazie klientów w utrzymaniu konkurencyjności i rozwoju ich przedsiębiorstw.

Rozwiązania

Dbasz o swoją firmę?

Oprzyj decyzje biznesowe na wiarygodnym źródle - sprawdź raport handlowy o dowolnej firmie z Polski lub z Europy dostępny online.
Sprawdź!

Zapisz sie do newslettera Bisnode!

Otrzymuj na bieżąco nasze opracowania, raporty i analizy.

Zapisz się!