Artykuły Raporty

Współpraca biznesowa, czyli jak znaleźć wspólnika do interesu?

Samodzielne prowadzenie działalności gospodarczej to spore wyzwanie. Prędzej czy później docieramy do momentu, w którym dalszy rozwój firmy wymaga podjęcia dodatkowych czynności. Nowy kapitał, Know-How lub po prostu dodatkowa para rąk do pracy to niezbędny element potrzebny do rozbudowy biznesu.

Współpraca biznesowa jest najlepszym sposobem na rozwinięcie skrzydeł i zdobycie nowych klientów lub rynków zbytu. Znalezienie odpowiedniego wspólnika biznesowego nie jest prostym zadaniem, wymaga przemyślanych decyzji i wiąże się ze sporym ryzykiem. Dlatego warto podejść do tej kwestii w sposób profesjonalny i przemyślany.

Gdzie szukać partnerów biznesowych?

Zanim rozpoczniemy poszukiwania wspólnika do interesu, dobrze jest zastanowić się jakiej osoby szukamy oraz co ma ona wnieść do naszego biznesu. Czy ma to być kapitał, wiedza i doświadczenie czy też inne benefity. Dobrze jest szukać osób, których zakres kompetencji różni się od naszych, dzięki temu partnerzy mogę uzupełniać się, dostarczając umiejętności, które pomogą sprawniej kierować firmą. Nasuwa się więc pytanie, gdzie szukać partnerów biznesowych, którzy wezmą odpowiedzialność za wspólną firmę?

Partner biznesowy powinien być osobą lojalną oraz uczciwą, a także rzetelnie wypełniającą swoje obowiązki, dlatego poszukiwania wspólnika najlepiej zacząć w bliskim otoczeniu. Wśród rodziny, przyjaciół lub znajomych mogą znaleźć się osoby, które chętnie wejdą w spółkę, będą rozumiały sedno biznesu i a co najważniejsze będziemy mogli im zaufać. Są jednak osoby, które wolą nie mieszać biznesu i znajomości, być może jednak ktoś z bliskich zna godną polecenia osobę, chętną do rozpoczęcia współpracy. Partnerzy rekomendowani przez najbliższych, są "pewniejsi" niż osoby kompletnie obce.

Wspólników biznesowych możemy także szukać wśród obecnych współpracowników, być może któryś z kolegów z pracy wyróżnia się na tle innych lub z powodzeniem zrealizowaliście wspólnie kilka projektów.

Serwisy branżowe, ogłoszeniowe i Social Media

Internet jest świetnym medium, które umożliwia poznanie osób o wspólnych zainteresowaniach oraz planach. Serwisy zrzeszające ludzi działających w podobnych branżach to doskonała okazja do spotkania osób, mających odpowiednie kwalifikacje. Jeśli Twój pomysł jest innowacyjny i nie znasz jeszcze obszaru swojej działalności, możesz skorzystać z portali ogłoszeniowych. Wiele osób ogłasza się tam poszukując wspólnika. Być może uda znaleźć się kogoś, kto będzie miał podobne oczekiwania do Twoich.

Szanse na znalezienie właściwej osoby wzrosną, jeśli umieścimy konkretną ofertę, opisującą nasze oczekiwania. Innym sposobem są Social Media, portale takie jak Facebook umożliwiają dotarcie za darmo do tysięcy osób, wśród których może znajdować się Twój przyszły partner biznesowy. Możemy szukać partnera na swoim profilu lub w grupach tematycznych skupiających profesjonalistów z konkretnej branży. Warto poprosić znajomych, aby udostępniali nasz post co pozwoli zwiększyć szanse na widoczność wiadomości, a tym samym dotarcie do większej liczby osób.

Konferencje i spotkania branżowe

Kolejnym miejscem, gdzie możemy szukać wspólników są branżowe spotkania i rozmaite konferencje zrzeszające ludzi z danej branży. Jeśli mamy wizję na swój przyszły biznes łatwiej będzie nam dotrzeć do osób, działających na tym samym polu. Decydując się na takie rozwiązanie, mamy pewność, że spotkamy osoby, które są na bieżąco z daną dziedziną, posiadają doświadczenie oraz wiedzę przydatną do rozwijania biznesu. Stawiając na profesjonalistów, mamy pewność, że posiadają odpowiednie umiejętności oraz rozeznania w branży. Dzięki takim spotkaniom możesz poznać inspirujących ludzi, którzy zainteresują się Twoim pomysłem oraz zdobyć nową wiedzę i poszerzyć biznesowe horyzonty.

Wywiadownie gospodarcze

Powyższe sposoby opierają się na relacjach i nakładają na osobę szukającą wspólnika obowiązek samodzielnej oceny wiarygodności poznanej/wyszukanej osoby. Innym, wysoce skutecznym sposobem jest oparcie swoich poszukiwań i finalnej decyzji na danych pochodzących z wywiadowni gospodarczej. Na polskim rynku mamy dosłownie parę wywiadowni dysponujących dużą, stale aktualizowaną bazą danych firm i osób prywatnych.

Wiele jest też firm niewiarygodnych, zatrudniających parę osób, które obiecują że dostarczą dane na temat każdego i wszystkiego co w danej chwili interesuje klienta. Po podpisaniu umowy okazuje się jednak, że rzeczywistość jest zupełnie inna. Należy więc zwracać się do wywiadowni gospodarczej z tradycjami i historią, o ugruntowanej pozycji na rynku posiadającej duże grono klientów (najlepiej krajowych i międzynarodowych) i referencje. Gwarantuje to wysoką jakość danych i realną pomoc przy poszukiwaniu zarówno partnera do współpracy jak i np. nowych klientów czy kontrahentów.

Bisnode Polska pomaga Polskim firmom już od 25 lat, świadczymy także usługi informacji gospodarczej o polskich firmach dla firm zagranicznych. Jesteśmy firmą międzynarodową obecną w 19 krajach świata i zatrudniającą ponad 2000 pracowników. Dzięki strategicznemu partnerstwu z amerykańską, najstarszą i najbardziej renomowaną wywiadownią gospodarczą – Dun & Bradstreet oferujemy unikalną wartość dla naszych klientów na rynku polskim i europejskim.

Opierając decyzje na danych pochodzących z wywiadowni gospodarczej mamy pewność, że nasz potencjalny wspólnik jest osobą wiarygodną i wypłacalną, możemy poznać jego historię oraz historię jego poprzednich firm. Oparcie swoich decyzji na danych wywiadowni gospodarczej niesie więc za sobą dużą wartość i może być najskuteczniejszym sposobem na znalezienie i weryfikację potencjalnego wspólnika do interesu.

Na co zwracać uwagę podczas wybierania wspólnika biznesowego?

Jak widać, sposobów i miejsc na znalezienie wspólnika nie brakuje, jednak zanim zdecydujemy się na konkretną osobę, warto upewnić się, że jest to człowiek, na którym możemy polegać, a wspólna wizja biznesu jest spójna i klarowna. Na co zatem zwrócić uwagę?

Jeśli decydujesz się na osobę, której nie znasz lub nie masz wspólnych znajomych, których można subtelnie wypytać o biznesową przeszłość potencjalnego partnera, warto zrobić samodzielny research lub zgłosić się do prywatnego detektywa.

Pomoże nam to uniknąć nieprzyjemnych niespodzianek, jeśli w przeszłości wspólnika zdarzały się jakieś niepokojące wpadki. Pamiętaj, że wspólne rozkręcanie biznesu wiąże się ze sporym nakładem finansowym, dlatego partner powinien wnieść swój kapitał oraz kompetencje, potrzebne do rozwijania firmy.

Jesteś zainteresowany rozwiązaniami Bisnode?

You must be logged in to submit the form.

Jednocześnie akceptuję informację o przetwarzaniu moich danych osobowych przez Bisnode Polska Sp. z o.o.znajdującą się TUTAJ.

Wyrażam zgodę na używanie, zgodnie z art. 172 ustawy Prawo telekomunikacyjne z dnia 16 lipca 2004 r. (t. j. Dz.U. z 2017 r. poz. 1907 z późn. zm.), telekomunikacyjnych urządzeń końcowych (np. telefon, e-mail) oraz automatycznych systemów wywołujących (np. automatycznie rozsyłające się wiadomości sms, e-mail) przez Bisnode Polska Sp. z o.o., w celu prowadzenia marketingu bezpośredniego dotyczącego produktów i usług Bisnode Polska Sp. z o.o.

Jednocześnie oświadczam, iż mam świadomość, że podanie przeze mnie danych osobowych, a także wyrażenie powyższej zgody jest dobrowolne oraz że zgoda może zostać przeze mnie cofnięta w dowolnym momencie. Cofnięcie zgody nie wpływa na zgodność z prawem używania telekomunikacyjnych urządzeń końcowych oraz automatycznych systemów wywołujących dokonywanych przed cofnięciem zgody.

Wyrażam zgodę na otrzymywanie informacji handlowej (tj. m. in. oferty marketingowej i newslettera), wysyłanej za pomocą środków komunikacji elektronicznej, w szczególności poczty elektronicznej, przez Bisnode Polska Sp. z o.o., zgodnie z ustawą o świadczeniu usług drogą elektroniczną z dnia 18 lipca 2002 r. (t. j. Dz.U. z 2017 r. poz. 1219  z późn. zm.). 

Jednocześnie oświadczam, iż mam świadomość, że podanie przeze mnie danych osobowych, a także wyrażenie powyższej zgody jest dobrowolne oraz, że zgoda może zostać przeze mnie cofnięta w dowolnym momencie. Cofnięcie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przesyłania informacji handlowej przed cofnięciem zgody.